Wednesday, November 29, 2006

[ 23 ]

“Reen, kau kena terima kenyataan ni,” pujuk Syazana.

“Bukan aku tak nak terima hakikat tapi aku tak boleh. Kenapa dia buat aku macam ni?”

“Reen, bawa bersabar. Nureen yang aku kenal bukan macam ni. Nureen yang aku kenal seorang yang kuat,”

“Tapi….”

“Kau kena cuba. Kalau kau terus begini, macam mana dengan kedai kita? Tak kan nak biar aku handle sorang? Aku mana mampu. Lagi pun itu kedai kau kan…tugu cinta kau dan dia,” pujuk Syaz.

“Memang kedai tu tanda cinta kami tapi sekarang aku tak mampu nak jejak ke kedai tu. Semua kenangan antara aku dan abang bermain di mata aku. Macam mana aku nak lupa, aku tak boleh,” ujar Nureen sedikit kuat.

“Okeylah, aku tak paksa kau. Tapi kau kena fikir masa depan. Buat apa kau nak sakitkan hati kau, sakitkan perasaan kau sedangkan dia mungkin sedang berbahagia, bergelak ketawa dengan kekasih baru dia tu. Kau kena bangun, kau kena kuat. Tunjuk pada dia yang kau juga boleh meneruskan kehidupan ni walaupun tanpa dia di sisi kau, Lisa. Aku sayang kau sebab kau sahabat aku sejak kita kecil,”

“Erm…aku akan cuba tapi…entahlah, aku tak tau bila aku akan kembali normal. Hanya masa yang akan menentukannya. Thanks sebab sudi berada di sisi aku,” ujar Nureen sambil memeluk Syaz erat. Tiba-tiba Nureen mendengar lagu Anuar Zain berkumandang. Perlahan-lahan dia membuka mata. La…aku bermimpi rupanya tadi, bisik Nureen. Lagu Keabadian Cinta dendangan Anuar Zain masih berkumandang. Tangannya meraba-raba mencari handphone. Ada sms dari Syaz.

“Reen…kau ok? Kenapa aku call tak jawab?”

Hah?! Syaz call? Nureen melihat screen lcd handphonenya…5 missed call, bisik hatinya. Nureen segera membalas sms Syaz namun belum sempat dia menekan butang Send, handphonenya mengalunkan lagu Pudar. Syaz..

“Hello”

“Reen! Kau okey ke?” kedengaran suara Syaz.

“Okey je,”

“Habis kenapa aku call tak jawab? 5 kali tau tak? Aku dah standby dalam kereta dah ni, kalau kau tak jawab juga call aku, aku nak balik rumah,”

“Jangan risau la. Aku tidur. Mungkin kesan ubat buat aku terlena macam pengsan,” jawab Nureen sambil ketawa kecil.

“Kau boleh ketawa lagi? Aku dah risau tau! Aku takut kau jadi macam dulu,” marah Syaz pada Nureen.

“Syaz, itu dah 3 tahun lepas. Aku dah okey,”
“Ye lah tu. Sebab okey la kau jadi macam tu 3 tahun lepas. Erm..nak pesan apa-apa?”

“Nanti kau balik belilah makanan ek. Mc D pun okey kalau kau malas nak singgah beli nasi. Aku tak larat nak masak,”

“Okey. Setengah jam lagi aku balik. Bye,”

“Bye,” balas Nureen. Selesai bercakap dengan Syaz, dia kembali berbaring. Terasa ringan kepalanya.

No comments: