Saturday, November 25, 2006

[ 21 ]

“Reen, aku minta maaf pasal semalam. Aku tak sengaja bagitau Faris yang kau belum kawin,”

“Tak apalah, Nim. Nak buat macam mana, benda dah jadi pun. Bukannya boleh ditarik balik,”

“Betul kata Reen tu. Kau tu lain kali jangan nak menyampuk,” ujar Syaz memarahi Hanim.

“Ala..aku bukan sengaja. Aku mana tau yang Faris tak tau Reen belum kawin,”

“Dah la, jangan nak bergaduh pulak. Bila lagi kita nak jumpa ni?”

“Tengokla, kalau aku free, aku lepak rumah korang tapi sekarang ni tak boleh kot sebab aku nak kena study dengan papa aku untuk handle business dia tu,”

“Orait, rumah kami sentiasa terbuka untuk kau,” beritahu Syaz. Tiba-tiba mereka dikejutkan oleh bunyi hon kereta.

“Cab dah sampai so aku balik dulu. Apa-apa hal call atau sms ek…” ucap Hanim. Nureen dan Syaz hanya menganggukkan kepala.

“Bye bye”

“Bye..jumpa lagi nanti,”

Mereka masuk ke rumah sebaik saja teksi yang membawa Hanim hilang dari pandangan.

“Apsal monyok je?”

“Hah?! Monyok? Mana ada, pandai-pandai je,”

“Cik kak, kita ni kenal dah lama. Aku dah kenal sangat macam mana rupa kau tu. Macam mana rupa kau happy, kau sedih, kau serius,”

“Ye ke?”

“Ye…betul kan? Baik kau mengaku,”

“Betul, aku okey,”

“Reen, aku tau kau tak okey. Ni mesti pasal semalam kan?”

“Erm…entah la, no komen,” jawab Nureen sambil lewa. Malas nak jawab soalan Syaz sebab kalau dia jawab, dia makin teringatkan perbualan mereka bertiga semalam.

“Reen, jangan la macam ni. Baik kau share dengan aku. Sekurang-kurangnya dapat release tension kau tu. Aku tak nak kau pendam sorang-sorang..lepas tu nanti kau murung…aku tak nak peristiwa 3 tahun lepas jadi balik,”

Nureen hanya mendiamkan diri. Tersentuh hatinya mengenangkan sikap ambil berat Syaz. Nureen memandang Syaz,

“Ntahlah…aku tak tau macam mana nak cerita tapi yang pasti, aku benar-benar terganggu dengan apa yang kita bualkan semalam,”

“Aku minta maaf. Aku memang tak sempat nak bagi hint pada Hanim. Sorry,”

“Tak apalah, benda dah jadi, kan. Akhirnya apa yang aku tak nak Faris tahu terbongkar juga,”

“Reen, lambat laun akan terbongkar juga status kau,”

“Ye, itu aku tahu tapi aku tak sangka yang semuanya akan terbongkar dengan pantas. Aku ingat biarlah 3 atau 4 tahun lagi baru rahsia tu terbongkar,” ujar Nureen cuba mengukir senyum buat Mira.

“Tapi semalam kan, Imran memang terkejut masa Hanim bagitau yang kau belum kawin. Dia macam tak percaya je,”

“Terkejut?! Mesti dia ingat aku tak kawin sebab masih teringat kat dia,”

“Tapi memang kau still ingat dia kan?” soal Syaz seperti inginkan kepastian dari Nureen.

“Memang aku ingat kat dia. Tipulah kalau aku kata aku dah lupakan dia sebab aku dan dia menyulam kasih bukan sehari dua tapi bertahun-tahun cuma aku tak nak la dia ingat aku belum kawin sampai sekarang disebabkan aku tunggu dia,”

“Katakan la lepas ni dia contact kau, apa kau nak buat?”

“Contact aku?” soal Nureen inginkan kepastian. Syaz menganggukkan kepala. Nureen tersenyum sinis.

“Aku tak akan layan dia. Buat apa aku nak sakitkan hati aku lagi? Cukuplah luka yang dia tinggalkan untuk aku tu..tak sembuh lagi so aku tak nak menambah lagi luka tu. Lagi pun, dia tu suami orang bukannya kekasih aku lagi…tak mungkin aku akan layan dia,”

“Kalau dia dah tak jadi suami orang?” soal Syaz lagi.

“Kau ni kan…tak payah la nak buat andaian yang bukan-bukan. Sakit kepala aku ni tau dengar andaian kau yang bukan-bukan tu,”

“Jawab la..aku nak tau jawapan kau,”

“La..kan aku dah bagitau yang aku tak akan layan dia lagi. Dia tu suami orang bukannya kekasih aku. Faham?”

Sebaik saja habis berkata-kata Nureen terus meninggalkan Syaz keseorangan. Malas nak layan, nanti luka di hatinya akan bertambah parah.

“Reen! Reen!”

Nureen meneruskan langkah ke bilik. Malas nak jawab panggilan Syaz. Tiba di bilik, dia melangkah ke meja tulis yang tak jauh dari katil. Dia menarik kerusi lalu duduk. Tiba-tiba dia teringat dan rindu pada Faris. Kenapa abang buat Reen macam ni. Sampai hati abang, bisik Nureen merintih pilu. Walaupun bertahun masa berlalu namun dia masih belum mampu untuk melupakan Faris walau sedetik. Peristiwa perkenalan mereka masih segar di ingatan, begitu juga peristiwa perpisahan mereka. Semuanya masih segar dan seolah-olah baru semalam berlaku. Bagai terbayang-bayang di ruang matanya apa yang berlaku.

No comments: