Sunday, November 5, 2006

[ 14 ]

Nureen menutup buku akaun dan juga laptop. Syukur kerana perniagaannya tahun ni mendapat keuntungan yang agak banyak berbanding tahun-tahun sebelum ni. Mungkin sudah rezeki dia, Syaz dan yang lain-lain. Mungkin juga itu anugerah untuk semua pengorbanan yang mereka lakukan. Esok, seluruh dunia akan menyambut tahun baru. Semoga tahun baru ni memberikan sinar yang baru dalam hidup aku, bisik Nureen. Lamunannya dikejutkan oleh deringan telefon. Lantas Nureen menjawab panggilan tersebut.

“Hello, boleh saya bercakap dengan Cik Nureen Farisya?”

“Ya, saya. Boleh saya bantu saudari?”

“Nureen! Ini akulah, Hanim. Classmate masa degree dulu. Ingat tak?”

“Hanim! Lama tak dengar berita kau. Mana kau menghilang hah?”

“Aku tak hilang lagi just menyepikan diri. Actually, aku buat master kat UK dan lpeas habis tu aku kerja kat sana. Balik ni pun sebab ada hal sikit.” cerita Hanim.

“Hal? Kau nak kawin ke? Eh, mana kau dapat nombor kedai aku ni? Kau jumpa Syaz ye?”

“Belum lagi nak kawin, kawin nanti aku bagitau kau dan geng kita. Syaz? Kau dan Syaz kerja sekali ke?”

“Yup! Kami share business ni. Nim, kau belum jawab soalan aku tadi. Mana kau dapat number ni kalau kau belum jumpa dengan Syaz?” soal Nureen pelik.

“Oh..last 2 days aku terjumpa abang kau so dia la yang bagi number ni. Dia ada bagi number handphone kau tapi aku malas la nak call handphone kau sebab nanti tak surprise.” Beritahu Hanim sambil ketewa kecil. Nureen hanya mampu menelan air liur ketika mendengar kata-kata Hanim. Abang kau, bisik hati kecilnya.

“Ye? Erm..lama ke kau balik ni? Boleh la kita jumpa, rindu juga aku dekat kau.”

“Aku pun sama la, Reen. Esok kau free ke? Kalau free boleh la kita jumpa. Ajak Syaz sekali.” ujar Hanim membuat cadangan.

“Esok? Okey, no problem. Nanti aku bagitau Syaz balik nanti. Dia dah balik dah.”

“Okey, kita jumpa esok dalam pukul 12. Kat mana nak jumpa?”

“Mana lagi, tempat lepak kita dulu la..Jusco. Ingat lagi tak? Maklumlah lama dok oversea..” ujar Nureen mengusik Hanim.

“Ingat lah..kalau tak ingat pun aku naik cab, apa susah.”

Ye lah, cik Hanim. Kita jumpa esok. Aku nak balik dah ni.”

“Orait. Bye..”

“Bye..” Nureen tersenyum mengingatkan rupa Hanim yang agak montel. Antara mereka berlima, Hanim yang paling montel. Dia, Mira, Nina dan Amy kurus je. Apa khabar la agaknya Nina dan Amy. Masing-masing menyepikan diri setelah habis belajar. Kali terakhir jumpa masa konvokesyen. Nureen mengerling jam di tangan, hampir pukul 10 malam. Ada lagi setengah jam sebelum cyber café ni tutup tapi dia dah berada dalam zon yang kurang selesa. Lantas mengatur langkah keluar setelah memastikan semua suis telah ditutup.

“Syakir, akak balik dulu ye. Nanti sebelum balik make sure semua suis dah off ye.”

“Okey, kak. Jangan risau, saya akan check semua. Akak dah nak balik ke?”

“A’ah. Tak pe kan, akak tinggal Syakir dan Adlan tunggu sampai café tutup.”

“No problem. Akak balikla. Drive baik-baik ye, kak.”

“TQ.” Jawab Nureen lalu turun ke bawah. Tiba di bawah dia tak nampak pun kelibat Adlan. Mungkin kat toilet, bisik hatinya. Nureen meneruskan langkah ke parkir kereta di hadapan kedai. Baru je dia menekan alarm kereta handphonenya berbunyi. Dia mengurut dada, terkejut. Jari-jemari nya menggagau mencari handphone di dalam handbag.

“kat mana? Dah sampai rumah?”

Ei..sungguh aku tak faham dengan lelaki ni. Kalau aku jadi dia, dah orang tak layan sms tu, dah la..ni dok hantar lagi. Nureen biarkan saja sms tersebut. Malas nak balas, buang masa dan buang duit. Dia letakkan handphone di atas dashboard dan meneruskan perjalanan. Kalau boleh dia nak cepat tiba di rumah. Bagai ternampak-nampak tilam dan bantal yang memanggil-manggil. Belum pun 10 minit keretanya bergerak, handphonenya berbunyi lagi. Nureen sekadar membiarkan saja kerana dia tahu pasti sms dari lelaki tu.








No comments: