Monday, November 20, 2006

[ 19 ]

10 minit kemudian, mereka sampai ke Jusco. Walaupun boleh berjalan kaki saja namun Nureen lebih senang untuk memandu ke Jusco.

“Aku nak gi Vincci. Nanti jumpa kat situ la, ek…”

“Tu nak tengok kasut tak pun handbag,” Nureen hanya tersenyum mendengar komen Hanim seraya berkata…

“Saja, nak tengok-tengok apa yang menarik..kalau ada yang berkenan, aku beli.kalau takde, tengok je, cuci mata…”

“Suka hati kau lah… Syaz, kau nak ikut aku ke Reen?”

“Reen, aku ikut Hanim ek…nanti kita nak jumpa kat mana?”

“Kat depan Vincci la..”

Syaz dan Hanim menganggukkan kepala dan mula bergerak ke bahagian pakaian manakala Nureen pula memulakan langkah menuju ke Vincci. Dia membelek-belek beberapa pasang kasut.

“Miss, saiz 6 ada tak?” soal Nureen pada salah seorang sales girl sambil menunjukkan kasut di tangan.

“Sekejap ye..” Nureen menganggukkan kepala dan mencari tempat duduk. Tak lama kemudian sales girl tadi datang membawa kasut yang dia minta. Dia mengambil dan mencuba. Erm..okey gak, bisik hati kecilnya. Tiba-tiba tumpuannya terganggu oleh alunan lagu Keabadian Cinta. Cepatnya budak dua orang ni shopping, desis Nureen. Message yang diterima dibaca sebaik saja handphone berada di genggaman.

“hai..buat apa tu? Beli kasut ye?”

Tersentak seketika Nureen dibuatnya kerana sms tersebut bukan dari Syaz atau Hanim tapi dari lelaki misteri tu…Nureen mengangkat muka, memandang sekeliling. Pada pandangan dia, tiada sesiapa pun yang mencurigakan. Macam mana dia tau aku nak beli kasut, bisik Nureen pelik. Dia teka aje kot..bisiknya lagi sekadar nak menenangkan hati. Tiba-tiba alunan lagu tadi berbunyi lagi.

“Sorang je ke? Nak abang temankan? :-)”

Abang? Eiii..geli aku dibuatnya, jerit Nureen dalam hati. Dengan pantas dia membalas sms tersebut. Jari-jemarinya ligat menekan keypad.

“Abang?! Siapa awak ni sebenarnya? Awak kat mana? Kenapa ganggu saya?”

Nureen membaca ayat tersebut sebelum menekan butang Send. Setelah puas hati, dia menekan butang Send. Dia harap lelaki tu akan jawab soalannya dan harap-harap lepas ni dia dah tak kacau aku lagi, bisik Nureen mengharap. Dia menyimpan kembali handphone ke dalam beg dan kembali mencuba kasut tadi. 10 minit kemudian, handphonenya kembali mengalunkan lagu Keabadian Cinta. Dia membiarkan saja sms tersebut, malas nak baca atau membalasnya. Setelah puas hati dengan kasut yang dicuba, Nureen memberi kasut tersebut pada sales girl yang setia menanti.

“Okey, I ambil yang ini..” ujar Nureen sambil tersenyum.

Kemudian dia berjalan ke bahagian handbag..saja nak tengok-tengok, mana tau ada yang menarik mintanya. Kemudian matanya tertancap pada sebuah beg yang agak menarik dan dengan pantas dia mengambilnya. Tag disebelah beg tersebut dibelek..erm..ada warna hitam. Nureen tersenyum dan berpaling mencari sales girl tadi.

“I nak yang warna hitam,”

Sales girl tu menganggukkan kepala dan masuk ke stor mengambil beg yang diminta. Sementara menunggu, Nureen mengeluarkan handphone dari handbag. La..message dari Syaz rupanya, ingatkan lelaki tadi. Pantas Nureen membalas sms tersebut. Tak lama kemudian, alunan lagu Pudar berkumandang.

“Apsal lambat balas?”

“Tak dengar la, aku sibuk cuba kasut,” jawab Nureen memberi alasan.

“Kau kat mana?”

“La..kat depan Vincci la, mana lagi…korang tu dah habis ke membeli? Takkan beli lingeries pun berjam-jam…”

“Aku dah sudah dah, Hanim tu..dok sibuk pilih jeans pulak…tunggu la situ ek..kejap lagi kami datang..”

“Okey…tapi cepat sikit,”

“Okey madam..” jawab Syaz sambil ketawa kecil. Nureen menyimpan kembali handphone ke dalam beg sebaik saja talian dimatikan. Sementara menunggu Syaz dan Hanim, dia mengeluarkan novel yang bawa bersama.

“Jom..”

“Ya Allah..terkejut aku! Nasib baik aku takde lemah jantung, kalau tak….”

“Kalau tak mesti dah pengsan…” sampuk Syaz sebelum sempat Nureen menghabiskan ayatnya.

“Tau takpe. Lain kali bagi la salam dulu..ni main sergah-sergah je..memang perangai buruk kau tak berubah la, Nim” rungut Nureen sambil mencubit lengan Hanim.

“Hehehe..saja nak usik kau. Kau tu kalau dah dapat buku, apa jadi kat sekeliling pun kau tak ambik tau. Eh..aku ada sesuatu nak bagitau kau….”

“Sesuatu? Apa dia?” soal Nureen memandang Hanim dan Syaz silih berganti. Syaz hanya diam dan tersenyum.

“Erm…aku bagitau kat rumah ajelah…nak tau jom cepat gerak..”

“Mengadalah kau ni…saja nak buat aku tertunggu-tunggu. Syaz, bagitau la…”

“Kita balik dulu, nanti kita cerita sampai pagi…”

“O..kau pun bersekongkol dengan Hanim ek..takpe…” ujar Nureen pura-pura merajuk.

“Ala bucuk-bucuk..jangan la merajuk…ni cite best mana leh cite kat public ni..cite kat rumah lagi best..boleh guling-guling…jom la…” pujuk Hanim sambil menarik hidungku.

Nureen menepis tangan Hanim, tak suka orang main hidungnya. ”Ish…cepatla..lambat sampai rumah lambat la kau tau cerita ni,”

“Ye lah…jom cepat,” ujar Nureen sambil bangun dan melangkah ke luar. Hatinya tertanya-tanya sendiri. Apa cerita sensasi yang Hanim dan Syaz nak kongsi dengan dia. Tak sabarnya rasa.

Nureen menghulurkan kunci kereta pada Syazana.

“Nah! Aku malas nak drive. Takde mood,” Syaz menyambut tanpa membantah. Dia dah tau sangat perangai Nureen..kalau fikirannya terganggu memang wajib dia takde mood nak drive.

No comments: