Monday, October 30, 2006

[ 12 ]

Tatkala sedang leka memasukkan maklumat tentang buku-buku yang baru diterima kelmarin, Nureen dikejutkan oleh alunan lagu dari telefon bimbitnya. Dengan pantas jari-jemarinya mencapai handphone di meja sebelah.

“hai. Dah buat persiapan untuk raya ke? Lagi 2 minggu nak raya, kan?”

Ya, Allah..apsal la lelaki ni dok hantar sms pada aku. Aku ingat dah dalam 2 minggu kebelakangan ni dia senyap, dia dah jemu nak mengganggu aku..rupa-rupanya masih belum jemu. Aku pulak yang jadi jemu, rungut Nureen. Dia membiarkan saja sms tersebut. Malas nak melayan. Tidak berapa saat kemudian, irama yang sama berbunyi lagi.

“kenapa senyap je? Kenapa tak balas message saya? Sibuk ke?”

Nureen melepaskan keluhan yang berat. Kenapa la lelaki ni tak nak faham. Ke dia ni tak ada perasaan, tu yang jadi macam ni. Dia menekan butang Reply kemudian mula mengarang ayat untuk membalas message tersebut.

“siapa awak ni sebenarnya? Saya tak kenal awak jadi tolong jangan ganggu saya. Hidup saya tenang sebelum kemunculan awak jadi please..jangan ganggu saya”

Dia membaca ayat semula ayat yang telah dikarang dan kemudian menekan butang Send. Kemudian terus menyambung kerja yang tertangguh tadi.

“Akak, ni ada fax dari Syarikat Jaya.” Ujar Syikeen.

“Syarikat Jaya? Ok, thanks. Nanti akak tengok apa yang dia nak.”

“Baik, kak.”

“Kat luar ramai orang tak? Ada tak budak-budak sekolah yang beruniform?”

“Ramai juga tapi takde pun yang pakai uniform.”

“Orait sebab akak tak nak la ada budak-budak yang pakai uniform.”

“Takde, kak. Diaorang dah tau dah peraturan cc kita ni. Oklah, kak. Saya keluar dulu, nanti ada yang nak bayar takde orang pulak.”

Nureen sekadar menganggukkan kepala. Dia mengambil dan meneliti fax yang baru diterima tadi. Spesifikasi untuk laptop, bisiknya perlahan. Dengan pantas dia mencari file yang berkaitan dengan laptop. Kemudian mula menaip butir-butir yang berkaitan mengikut bajet harga yang diminta oleh Syarikat Jaya. Selesai menaip dia menekan butang print untuk print-out dokumen tadi. Setelah puas hati, dia bangun dan berjalan ke luar untuk menghantar fax tersebut. Lagi cepat lagi bagus.

“Syaz, tolong fax dokumen ni ke Syarikat Jaya.” Ujar Nureen sebaik saja tiba di bilik Syaz di bawah.

“Syarikat Jaya?”

“Yes, mereka minta spesifikasi untuk laptop. Kau yang terima fax diaorang tadi kan?”

“Erm..a’ah ye. Lupa la. Sorry, boss” jawab Syaz sambil tersengih.

“Kau ni, baru 30 tahun dah lupa. Kalau dah 50 tahun agaknya dah nyanyuk kot…”

“Amboi…tak saying mulut ke? Tak baik tau doa aku jadi nyanyuk” marah Syaz.

“Aku bukan doakan, aku kata je” jawab Nureen sambil ketawa.

“Kata ke apa ke..sama je sebab kata-kata tu doa lah, cik kak”

“Ye lah…aku doakan ingatan kau bagus sampai bila-bila..”

“Macam tu lah..kejap ye..” Syaz bangun menuju ke mesin fax dan menghantar dokumen tersebut.

“Petang ni kita nak berbuka kat rumah ke kat luar?” soal Syaz tiba-tiba.

“Entah lah..aku macam malas nak masak. Berbuka kat luar aje lah, lepas tu boleh la gi GM.”

“Pergi GM? Orait gak. Boleh la cari baju raya ke apa ke. Tapi nak berbuka katne?”

“Kita berbuka kat food court Jusco ajelah lepas solat semua kita pergi lah, GM. Kalau nak berbuka kat food court GM..tak best la makanan-makanan dia tu.”

“Okeylah kalau macam tu.”

“Tadi, lelaki tu hantar sms kat aku”

“Lelaki mana?” soal Syaz.

“Ala…lelaki hari tu la. Yang selalu hantar sms tu..”

“Eh! Ari tu kau kata dia dah tak hantar sms dah. Ni ada pulak?”

“Tu la pasal. Aku ingat dia dah jemu sebab aku tak layan sms dia tapi rupa-rupanya dia tak jemu. Tadi aku dapat 2 sms dia. Tapi sebelum aku turun tadi takde dah sms dia. Agaknya terkejut baca sms aku kot” ujar Nureen sambil ketawa kecil.

“Kau bagi apa kat dia?”

“Aku minta dia jangan ganggu aku, tu je lah. Nak kata apa lagi.”

“Betul ke kau tak kenal? Entah-entah ada antara customer kita yang berkenan kat kau dalam diam-diam.”

“Betul. Seingat aku, customer kita takde yang namanya Luqman. Sapa ek..aku teringin sangat nak tau siapalah yang menghabiskan duit hantar sms pada aku. Aku pernah try call tapi tak angkat tau. Tu yang aku pelik tu. Kata nak berkenalan, dah aku call tak nak pulak bercakap dengan aku.” Rungut Nureen.
“Entah-entah kan, Reen. Lelaki tu bisu tu pasal dia takleh nak angkat masa kau call” teka Syaz.

“Ish..kalau ye dia bisu, dia bagitau la pada aku masa sms tu tapi dia tak pernah pulak dia bagitau dia bisu ke apa.”

“Memang pelik…misteri..siapa ek..”

“Entahlah..aku pun takde idea. Biar dia lah..”

“Reen!” jerit Syaz tiba-tiba.

“Kau ni kenapa?”

“Kalau aku cakap kau jangan marah ye..”

“Cakap apa?”

“Abang…”

“Abang? Kenapa dengan abang?” soal Nureen pelik.

“Abang kau tu..namanya Mohd. Luqman Faris kan? Entah-entah dia.”

“Hah?! Tak mungkin.” Ujar Nureen menggelengkan kepala. Mustahil aku tak tau nombor abang, bisik hati kecilnya.

“Aku teka je. Tapi tak mustahil kan. Sebab nama dia pun ada Luqman gak. And one more thing, dia tau number handphone kau” ujar Syaz membuat tekaan.

“Aku tak yakin itu dia sebab aku ada number dia.” Ujar Nureen menafikan tekaan Syaz.

“Mana tau kalau-kalau dia dah tukar nombor baru. Kau pasti ke yang dia masih guna nombor lama?”

“Erm..”

“Kau tak pastikan?”

“Entahlah. Tapi aku rasa dia masih guna number lamalah, Syaz”

“Okey, kau cuba call number lama dia.”

“Gila kau! Tak nak aku. Nanti dia ingat aku masih lagi dok ingat dia. Kalau dia masih ada number aku dan wife dia angkat ke…habis aku..tak pasal-pasal je bergaduh dengan wife dia yang aku tak kenal tu..”

“Erm..biar aku cuba.”

“Kau jangan buat pasal Syaz.”

“Relaxlah. Aku tau la nak buat macam mana. Wait n see” ujar Syaz seraya mengambil handphonenya.

“Apa number abang?” soalnya. Nureen mengambil handphone Syaz dan menekan number Faris. Kemudian dia hulurkan semula handphone tu pada Syaz. Syaz segera menekan butang hijau dan Nureen merenungnya dengan debaran di hati.

No comments: