Thursday, September 28, 2006

[ 4 ]

“Reen! Buka pintu ni!” kedengaran suara Syazana diluar. Nureen bangun dari katil dan membuka pintu. Tanpa disuruh, Syazana meluru masuk.

“Kenapa Reen?” soal Syazana cemas.

“Kenapa apa?” soal Nureen semula, agak pelik dengan pertanyaan Syazana.

“Kau menjerit tadi kan. Kenapa? Apa jadi?”

“Ooo…yang itu. Takde apa-apa lah. Aku jerit lepas geram je. Ada sorang manusia ni, mana ntah dia dapat nombor aku pastu sibuk dok sms aku tanya buat apa la, tidur lagi ke apa ke…yang aku pelik tu, sebelum ni takde, semalam dia tetiba dia muncul. Geram aku dibuatnya,”

“Ala..peminat kau agaknya,” usik Syazana sambil tersenyum. Tau sangat perangai kawannya yang seorang ni, tak suka diganggu oleh orang yang tak dikenali.

“Peminat? Boleh blah! Entah-entah kau yang bagi nombor aku kat lelaki tu. Baik kau cakap Syaz…”

“Ish!! Takde masa aku nak bagi, lagi pun aku tau pantang larang kau. Tapi kan, Reen..kalau kau tanya,aku nak bagitau siapa nombor handphone kau, aku nak bagi Faris tapi kalau fikir logik, buat apa nak bagi Faris. Dia mesti ada nombor kau sebab kau bukannya tukar nombor, pun..betul tak?”

“Wei! Yang kau sebut nama dia pagi-pagi ni buat apa? Hilang mood aku, tau tak. Lagi pun nama dia tu keramat, jangan disebut nanti tak pasal-pasal muncul kat depan pintu rumah kita pulak. Tak nak aku…”

“Ala..apa salahnya kalau dia muncul,” usik Syazana lagi.

“Kau nak mati ke, Syaz? Kau juga yang bagitau aku yang dia dah kawin dan semalam kau ingatkan aku yang dia tentu bahagia dengan keluarganya so what for dia nak muncul depan rumah kita? Nak cari nahas ke?”

“Jangan lah marah. Aku kata ‘kalau’ so tak semestinya betul, kan? Reen, entah-entah kan, Faris yang dok sms kat kau. Mana tau kalau dia dah tukar nombor baru,”

“Ye sangatlah tu. Semalam kau jugak yang cakap kat aku, buat apa nak ingat-ingat pada Faris. Dia dah tentu sedang berbahagia dengan isteri dia. Kan??”

“Erm..ye aku yang cakap. So, memang yang dok sms kau ni peminat kau la tu. Apa lagi, layan ajelah. Kau kan single and available,”

“Sorry, aku tak nak cari masalah. Aku tak tau siapa dia dan status dia. Mungkin dia kekasih orang atau suami orang. Aku tak nak cari penyakit dan yang pasti I’m not desperated,” jawab Nureen tegas.

“Ikut suka kau lah. Eh, ari ni kau jadi ke nak jenguk kedai kat Manjoi tu?”

“Aku nak ambil buku cek kat BCB pastu baru ke kedai. Aku nak bincang dengan Jia tentang temuduga pekerja baru. Dalam pukul 1.30 aku terus ke office la. Oh, ya! Petang ni kita dating dengan Along ek…dia nak belanja kita berbuka,”

“Orait. Aku pergi dulu ek. Kau tu jangan nak tension-tension bulan puasa ni,” pesan Syazana.

“Ye la makcik, aku pun nak bersiap,”

Dia baru memasukkan gear undur apabila handphonenya mengalunkan lagu Warkah Berlagu Pilu. Lantas dia menukar gear dan menarik handbrakes, kemudian mengambil handphone di dalam beg tangannya.

Kat mana? Dh sampai kedai?

Macam mana dia tau aku ada kedai, bisik hati Nureen pelik. Mungkinkah lelaki ini selalu mengekorinya. Matanya melihat cermin belakang. Risau juga. Dia memasukkan handphonenya ke dalam beg dan memulakan perjalanan yang tergendala tadi. 10 minit kemudian handphonenya kembali berbunyi, Nureen membiarkan saja. Kalau urgent sangat mesti orang tu akan call tapi aku tau mesti lelaki tu yang hanta sms, ujar Nureen sendirian. Setelah memarkir kereta berhampiran BCB, dia membaca sms yang diterima tadi ssebelum keluar dari kereta.

Knp tak bls sms sy? Jgnlah sombong sgt, tak baik tau…

Dia memadam sms tersebut. Sakit hati dan geram dengan gangguan dari lelaki itu. Ikutkan hati yang sakit nak je dia tukar nombor baru tapi terasa sayang pulak sebab ramai rakan-rakannya tau nombor tu dan nombor tu ada banyak kenangan dengan Faris. Ish, pasal apa pulak aku teringat Faris, lupakan dia Nureen, pujuk hati kecilnya. Entah-entah Faris yang mengganggu tapi untuk apa? Untuk menghancurkan hatinya yang sudah pecah itukah?? Sampai bila-bila dia tidak akan lupa perbuatan Faris dan tak mungkin akan memaafkannya.

Selesai berurusan di BCB, Nureen melangkah ke keretanya yang di parkir di kawasan letak kereta berhampiran. Langkahnya mati tiba-tiba tatkala memandang sesusuk tubuh yang sedang berjalan ke arahnya. Alamak, kenapa jumpa pulak ni, bisik Nureen perlahan.

“Nureen!”

Dia mengangkat wajahnya, melihat lelaki yang berdiri di depannya. Ada kejutan di wajah lelaki itu. Mungkin tak sangka akan bertemu di situ.

“Tak sangka jumpa Reen kat sini. Dari mana ni?”

“Reen pun tak sangka boleh terjumpa abang,” jawab Nureen sedikit gementar kala menuturkan panggilan itu. Sudah lama dia tidak menyebut perkataan itu sejak mereka berpisah.

“Reen dari mana? Reen sihat?” soal lelaki itu lagi.

“Reen dari bank dan macam yang abang lihat, Reen sihat. Abang macam mana?” soal Nureen sekadar berbahasa.

“Abang pun sihat juga. Buat pinjaman ke?”

“Tak, pergi ambil cek. Erm..Reen minta diri, nak ke kedai pulak ni, ada interview,”

“Nantilah sekejap, abang tak puas lagi bercakap dengan Reen. Reen dah jarang ke kedai ke?”

“Kenapa?”

“Selalu jugak abang lalu kat area kedai tapi tak nampak pun kereta Reen,”

“Reen dah tak jaga kedai yang situ, Reen jaga kedai lagi satu. Reen minta diri dulu, dah lambat ni,” ujar Nureen. Sesungguhnya dia kurang selesa untuk berbual lama dengan Faris walaupun hatinya ingin berbuat demikian. Dia sedar jurang yang wujud antara dia dan Faris dan dia juga sedar tentang status Faris.

“Kedai lagi satu? Abang tak tahu pun. Kat mana?” soal Faris ingin tahu. Nureen memandang Faris, seperti tak percaya apa yang didengar. Untuk apa dia nak tahu.

“Tak payahla abang tau, bukannya kedai besar, kecil je. Oklah, Reen pergi dulu,”

“Ok. Kirim salam pada suami Reen ye. Bila nak kenalkan dengan abang?”

“Suami? Nantilah bila ada kelapangan, abang pun bolehlah kenalkan isteri abang pada Reen. Reen jalan dulu, assalamualaikum,” ujar Nureen dan terus melangkah ke keretanya. Suami..aku mana ada suami yang nak dikenalkan pada dia.

“Waalaikumussalam. Drive elok-elok,”

Nureen buat tak dengar apa yang diperkatakan Faris itu. Tak perlulah kau nak tunjuk sikap caring kau wahai abang. Semua tu tak dapat menyembuhkan luka dihati aku,bisik Nureen Farisya sendirian. Sebaik saja gear dimasukkan, dia terus menekan minyak dan berlalu dari situ, namun begitu sempat juga dia membunyikan hon kepada Faris yang masih berdiri di situ.

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Inikah suratan dalam kehidupan
Atau sekadar satu kebetulan…

Dalam perjalanan ke kedai, Nureen sempat lagi memikirkan reaksi Syazana nanti bila mendengar cerita yang dia bertemu Faris. Mesti Syazana pun terperanjat seperti dia yang terperanjat dan masih tidak percaya yang dia telah bertemu dengan Faris setelah 2 tahun tak jumpa…kuasa Allah tak siapa boleh haling, ujar Nureen perlahan.

No comments: